Iskall körning

993 GT2 i vinterföre

993 GT2 är en minst sagt speciell 911:a. Vi testar bilens duglighet med en oförglömlig resa till Alperna, där vi tar reda på om den verkligen tillhör 1990-talets toppskikt.

När inföll den gyllene eran för Porsches anrika 911? 911? Vad du svarar hänger förmodligen ihop med när du är född. Vissa 911-entusiaster anser att det är modellerna före 1973 som gäller. För andra är det impact bumper-modellen som är den arketypiska 911:an. När allt kommer omkring kanske din preferens bara handlar om vilken modell det var som fångade din uppmärksamhet när du såg en Porsche ”på riktigt” den första gången.

Jag tillhör den senare gruppen, men när jag började läsa om bilar mer målmedvetet var det under slutet av 964- och början av 993-eran. 993 Turbo med sina runda kurvor stod verkligen ut för mig, inte minst för att andra prestandabilar under samma period ofta var väldigt kantiga när det gällde den exteriöra designen. Jag trodde inte att en 911:a kunde vara lägre och se mer målmedveten ut än 993 Turbo, så döm om min förvåning när jag första gången såg en bild av en 993 GT2!

Lägg märke till de fastnitade hjulhusen (32 mm fram, 30 mm bak), de maffiga, tredelade magnesiumlegerade Speedline-fälgarna och bakvingen som inte är helt olik de som sitter på Porsches racerbilar. ”Kan man ens köra den här 911:an på vanliga vägar?” Den frågan ställde jag mig själv som tonåring.

De gatuanpassade GT2:orna byggdes i enlighet med de regler och föreskrifter som gäller vid internationella GT-tävlingar, i synnerhet BPR-serien för gatuanpassade GT-bilar. GT2:s tävlingsbillinje sträcker sig tillbaka till 964-seriens 911 Carrera RSR och RS 3.8. Och liksom fallet var med de 911:or som föregick den, var GT2 överlägsen på banan. 1995 deltog GT2 i Le Mans för första gången. Trots att sex GT2/GT2 Evos inte fullföljde loppet, kom tre av bilarna på plats 15, 16 och 17. Bedriften ledde till plats fyra, fem och sex i sin klass. Den topplacerade bilen var nummer 77 Seikel Motorsport som kördes av Guy Kuster, Karel Dolejší och Peter Seikel. Efter det fick GT2:s tävlingsframgångar fart. Vid Le Mans 24-timmarslopp 1997 kom bilarna på första, andra, tredje och fjärde plats i sin klass på den utmanande banan La Sarthe, vilket resulterade i slutplatserna nio, tio, elva och tretton.

GT2:or kördes i tävlingen även under 1998, 1999 och 2000, fast vid det laget var 996 GT3 R redan med på tävlingsscenen. Trots det slutade en GT2:a på sjunde plats i sin klass i sitt sista Le Mans-lopp 2000 – den var ingen match för den mäktiga Chrysler Viper GTS-R eller Corvette C5-R – men den genomförde 317 varv, sju fler varv än Porsche 911 GT3 R som vann GTklassen. Att säga att det var en framgångsrik tävlingsbil för sin tid är en underdrift.