Växternas kraft

Experter lovordar fördelarna medan bloggare, kändisar, och även idrottare börjar anamma en mer hälsosam kost – är det dags för oss alla att välkomna vegetariskt?

Text: Yvette Streeter

Clean eating och paleo? Det var förra säsongens trender. Nu handlar det om växtbaserad kost – en naturlig, mer medveten inställning till livsmedelskonsumtion – som kändisar, stormarknader och till och med vi, den vanliga civilbefolkningen, inte kan få nog av. Växtbaserade livsmedel är i princip alla livsmedel som inte är animaliska, till exempel korn, baljväxter, nötter, frön, rotknöl, grönsaker och frukt. En växtbaserad kosthållning fokuserar på att äta dessa livsmedel rena, eller minimalt bearbetade, medan raffinerade livsmedel som vitt mjöl, socker och olja utesluts. Vi snackar inte om en oändlig meny med oinspirerande salladsskålar fulla med vissen sallad – tänk mer i stil med utsökt, mättande curry, risotto och chili. Om du tycker om sallad kan du prova en proteinfylld Buddha-bowl med sötpotatis, avokado, quinoa och massor av färska, färgglada grönsaker. Vid en första anblick kan en växtbaserad diet verka ganska lik veganism, båda väljer bort kött, mejeriprodukter och ägg men de är inte nödvändigtvis samma sak. Som en allmän regel tenderar veganism vara ett etiskt livsstilsval som drivs av en oro för djurens välbefinnande. Dessutom finns det gott om veganer som inte undviker bearbetade livsmedel.

Växternas kraft

Experimentera och hitta nya favoriter, som dessa minitacos med utsökt cashew creme fraiche.

Många veganska rätter, från hamburgare till freak­shakes, liknar sina icke-veganska motsvarigheter, och visar att det inte måste vara nyttigt att leva etiskt. I slutändan är det hälso­aspekten som bidrar till att en växtbaserad kosthållning har ökat mycket i popularitet. Att välja bort bearbetade, feta och söta livsmedel hjälper dig att tappa några kilo, men växtbaserad kosthållning är inte avsedd som en snabb väg till viktminskning. Det är ett livsstilsval som förbättrar det övergripande välbefinnandet. Faktum är att forskning visar att en minskning av animaliska proteiner i kosten inte bara hjälper till att förebygga cancer och sänka blodtrycket, det kan till och med bota hjärtsjukdom. I dokumentären Forks Over Knives, under­söker och bevisar den amerikanska läkaren Caldwell Esselstyn och T. Colin Campbell, professor i näringsbiokemi, denna specifika slutsats. Dokumentären visar också hur en växtbaserad kost kan kontrollera och bota andra sjukdomar, som typ 2-diabetes. Det finns också en mängd vetenskapliga- och universitetsstudier som fastslår de stora hälsofördelarna med växtbaserad kost.

Om akademiska tidskrifter inte faller dig i smaken kanske du blir övertalad av de som implementerar kosthållningen, som skådespelerskan Alicia Silverstone. Hon säger att hennes växtbaserade kosthållning har förbättrat hennes hälsa. ”När jag blev vegan tappade jag de kilon jag ville bli av med, mina naglar blev starkare och min hud glänste”, berättar hon. ”Jag mår bra och jag ser bättre ut.” Hennes Hollywood-kollega Liam Hemsworth säger att det ”inte finns något negativt” med en växtbaserad kost. ”Jag känner mig bara positiv, både psykiskt och fysiskt”, berättade han i tidningen Men’s Fitness. Supermodellen Gisele Bündchen är en annan förespråkare. Hennes man, Tom Brady, tackar parets kosthållning för sin framgångsrika karriär som quarterback i New England Patriots.

 

Om du är redo för att börja med en växt­baserad kosthållning undrar du kanske hur börjar i praktiken. De flesta av oss är trots allt inte välsignade med en personlig kock. Calgary Avansino, författare till Keep It Real och redaktör på brittiska Vogue, säger att det är enklare än du tror. ”Det handlar bara om att hitta sätt att lägga till fler växter vid varje tillfälle”, säger hon. Calgary har gott om recept i sin bok och på sin blogg (www.calgaryavansino.com) för att komma igång, från fylld sötpotatis och veganlasagne till avokado på rostat bröd – brunchrätten som tycks vara överallt nu. Calgary rekommenderar att man gradvis övergår till växtbaserad kost. ”Vi ska absolut inte se en hälsosam livsstil som ett stort hinder som måste övervinnas på en gång”, säger hon. ”Det bästa sättet är att göra många små förändringar, kanske en i veckan, som successivt resulterar i stora skillnader.”

Kampanjer som köttfri måndag, vars syfte är att få folk att prova på vegetarisk mat, är ett bra sätt att börja på. ”Om du äter kött regelbundet kan du göra om det till en sidorätt istället för huvudrätt”, föreslår Calgary. Calgary förklarar att det till och med räcker att bara ta med några växtbaserade måltider i din nuvarande kosthållning för att märka resultat. ”Att äta mer ’riktig’ mat gör att du känner dig mer levande, mer energisk och mer balanserad. Vi mår bäst när vi äter de livsmedel som våra kroppar är avsedda att leva på. Det är bara logiskt.” Denna ökade medvetenhet om hälsosam kost har fått så mycket fart att till och med stormarknader främjar växtbaserad kosthållning. Försäljningen av vegetariska alternativ ökade trots allt med 20 procent i Sverige under 2017. Derek Sarno, medgrundare av Wicked Healthy (www.wickedhealthyfood.com) var glad över att jobba med att göra växtbaserad kost mer tillgänglig för kunder. Sarno är en självutnämnd ”kulinarisk ninja” och inspirerar människor till att äta mindre kött och leva hälsosammare. Hans champinjonfrallor visar att köttfria måltider också kan vara fantastiskt goda.

”Att äta mer ’riktig’ mat gör att du känner dig mer levande, mer energisk och mer balanserad.

De flesta snabbmatsrestauranger erkänner också efterfrågan på vegetarisk kost och erbjuder ofta ett vegetariskt alternativ. Många byter inte till växtbaserad kost bara för hälsans skull, det handlar också om miljö­medvetenhet. Författaren och fotografen Jessica Prescott anammar detta synsätt. ”Jag fattar beslut som gör minst skada,” säger hon. För Jessica var det en ökad medvetenhet om vilka effekter animaliskt jordbruk har på vår planet och dess invånare som gjorde det växtbaserade valet uppenbart för henne. Jessica delar med sig av sina recept och sin resa på www.wholygoodness.com, i ett försök att inspirera andra. ”Varje dag förundras jag över denna otroliga planet och de vackra och läckra saker som växer här. Titta på bergen, växterna och djuren – vi är så lyckligt lottade över att vara här.” Så hur hjälper en växt­­­baserad livsstil planet­en? Den animaliska jordbruksindustrin är en tung påfrestning på miljön. Det krävs ungefär 100 gånger mer vatten för att producera ett halvt kilo animaliskt protein än ett halvt kilo protein från spannmål.

Nästan en tredjedel av jordbruksmarken används till betes­marker för slaktdjur, vilket gör att köttindustrin bidrar till avskogning eftersom marken rensas för att göra plats. Genom att minska din konsumtion av animaliska produkter och öka ditt växtintag, sparar du på vatten, djur och växter. Att äta mindre kött kan också sänka ditt koldioxidavtryck. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation uppskattar att boskaps­produktionen svarar för 14,5 procent av de globala växthusgasutsläppen medan metanet från idisslare utgör oroande 37 procent av jordbrukens utsläpp av växthusgaser. Du vill hjälpa miljön samtidigt som du förbättrar ditt eget väl­befinnande, men du vill inte sluta äta dina favoritmåltider – lugn, det finns det gott om kockar och bloggare som banar vägen för dig.

Artikeln är hämtad från bokasinet Lev i nuet