Vilken GT är vassast?

Vilken samlarmodell i 997-serien är det smartaste köpet och vilken är roligast att köra? Vi ställer upp två fina examplar av GTS och GT3 och tar reda på det.

Beteckningen består av tre enkla bokstäver: G, T och S. Under de senaste årtiondena har många sportbilstillverkare använt GTS-beteckningen på utvalda modeller. Förkortningen har blivit synonym med ”sportighet”, men innebörden kan uppenbarligen variera kraftigt. Även Porsche är skyldiga till att ha använt GTS-märket slumpmässigt.

Bokstäverna har använts både på tävlingsbilar (904 Carrera GTS) och gatbilar (928 GTS, och på senare tid Cayenne GTS). Förväntningarna var givetvis höga när Porsche sent år 2010 plockade fram märket till en ny modell i 911-serien.

Det var ganska uppenbart att Porsches mål var att överbrygga gapet mellan den sportigare Carrera S och den mer banorienterade GT3. Modellen är baserad på Carrera S med powerkit som tillval, vilket också inbegriper Sport-avgassystemet.

Trots att denna specifika GTS hade den klassiska konfigurationen med bakhjulsdrift, var den försedd med den bredare karossen från versionen med fyrhjulsdrift. Och vem kan motstå tjusningen med de motorsportinspirerade RS Spyder-fälgarna med centerlås? För sex år sedan fick GTS mycket beröm i motorpressen, men sedan dess har Porschemarknaden förändrats avsevärt.

I skrivande stund har en populär bilförsäljningssida på nätet endast sju 997 Carrera GTS Coupes listade, men inte mindre än sexton Gen1 997 GT3 till salu. Uppriktigt sagt trodde vi att det skulle vara tvärtom. Det kan vara en prisskillnad på de två modellerna på omkring 110 000–220 000 kronor i 770 000–990 000 kronorsklassen, så det är klokt att väga för- och nackdelar mellan dem. Är det så enkelt att man kan förkasta GTS och välja den mer baninspirerade GT3?